Fejlagtigt tror mange, at Penguin og Panda er to ud af meget få opdateringer, Google har lanceret i løbet af det sidste par år.
Intet kunne dog være mere forkert.
Google opfrisker og filtrerer deres søgeresultater ofte – der går sjældent mere end et par uger foruden at Google har opdateret deres algoritmer igen. Der er hidtil nu kommet et tocifret antal Panda-opdateringer og et tocifret antal Penguin-opdateringer. Men det er ikke de eneste af slagsen.
Herunder en oversigt af nogle af de andre store opdateringer, Google har lanceret i løbet af det sidste år alene, hvor også de sort-hvide-dyr har været på spil på samme tid.
EMD-updaten
EMD’er, Exact Match Domains, har længe været en genvej til urealistisk gode rankings i Googles søgemaskine.
Men i efteråret 2012 blev der gjort noget ved dette i EMD-opdateringen.
Et EMD er et domæne med eksakte søgeord i sig. Hvis man ønskede at ranke på “billige cykler” købte man “billigecykler.dk” og fik derved et ganske stort boost i søgeresultaterne til at starte med.
Dette var naturligvis på mange måder uholdbart – det gav en unfair fordel til det, der købte et nyt domæne og lagde deres site på dette.
EMD-updaten ændrede på den effekt et EMD har i søgeresultaterne. I dag er der diskussion i teorien om, hvorvidt et EMD har stor, lille eller ingen effekt – men sikkert er det, at effekten blot er en brøkdel af, hvad den tidligere har været.
Man kan i dag stadig få en vis effekt af at have et EMD på kort sigt – især, hvis det er et .dk-domæne. Værdien af udenlandske TLD’er såsom .com, .net eller .org ser ud til at være mindsket yderligere i danske søgeresultater.
Og EMD-updaten er ikke den eneste store ud over Panda og Penguin.
Page layout #2
I efteråret 2012 fik vi ligeledes Page layout #2-updaten. Dennes formål var at devaluere de sites, der havde en meget stor andel af annoncer over folden – folden forstået som det stykke af et website, man kan se på ens computer uden at være nødt til at scrolle.
Google som søgemaskine har brug for, at folk også bruger den – og det gør de ikke, hvis de får serveret reklamefyldte og dårlige resultater som det eneste.
Google beskytter derfor egne interesser på langt sigt ved at skære ned for mængden af annoncefyldte websites i søgeresultaterne. Dette kunne man spekulere i ville koste Google penge på kort sigt, da deres egne Adsense-annoncer er det, der fylder godt op over folden på mange websites.
Derved ikke sagt, man ikke kan have annoncer på ens website – det er blot en afvejning af, hvor mange af disse, man kan tillade sig at have over folden. Her snakker vi ikke strikt søgemaskineoptimering som med Panda og Penguin, men det er i stedet et spørgsmål om brugeroplevelse.
Og brugeroplevelse er i sidste ende den bedste søgemaskineoptimering.
7 resultater i SERPS
Midten af 2012 kom med en sidste opdatering – nemlig 7-resultater i SERPS fra august.
Disse resultater blev benyttet især ved søgninger på brands og lignende, hvor Google var sikker på, at man ledte efter en enkelt officiel side – her var det ikke nødvendigt at vise hele 10 resultater. De nøjes derfor med 7 og valgte at give lidt mere opmærksom til det første resultat i stedet.
Dette betød blot, at man som SEO herfra skulle være endnu mere opmærksom på, at der ikke er noget ved at ligge i den nedre halvdel af Googles søgeresultater – det er i oden øvre halvdel, magien sker