Den nyeste Penguin var den hidtil største – for nu

Den første Penguin-opdatering ramte os den 24. april 2012. Det var en af de største opdateringer, et af de største filtre, der nogensinde var trukket igennem Googles søgeresultater. Siden da har en række mindre Penguin-opdateringer ramt os.

Spol frem til 22. maj 2013. Penguin 2.0 rammer os efter at Matt Cutts, lederen af Googles anti-spam team, i tid har advaret os mod sædvane om den kommende opdatering. Og Matt Cutts har ikke været sen til at kalde den seneste Penguin-opdatering for den største nogensinde.

Stor – men så stor?

Der er ingen tvivl om, at Penguin 2.0 – hvilket Google selv har døbt den på trods af, at der har været et tocifret antal Penguin-opdateringer indtil nu – var stor.

Om det har været den største opdatering nogensinde er svært at svare på. Google selv siger, at den nye opdatering ændrer på 2.3 % [1] af søgeresultaterne i en sådan grad, at en almindelig bruger vil lægge mærke til det. Til sammenligning ramte den første Penguin cirka 3 % [2] af alle søgeresultaterne.

Dette er dog ingenting imod den første Panda-opdatering, der ramte tilbage i februar 2011. Denne ramte hele 12 % [3] af søgeresultaterne.

Flere opdateringer i fremtiden

Google har bekræftet, at de ikke er færdige med Penguin-opdateringer.

Penguin-opdateringerne har det til fælles, at deres formål er at dæmme op for linkspam – Panda-opdateringer handler i stedet for om at vurdere dårligt indhold og at blive de såkaldte content farms kvit.

Det er ikke svært at tænke sig til, at større opdateringer vil ramme i fremtiden – men man skal også huske at tage Googles egne ord med et gran salt.

Skræmmekampagne?

Google er ad flere SEO’ere, fortrinsvis udenlandske, blevet beskyldt for at føre en regulær skræmmekampagne mod SEO.

Formålet er simpelt: Hvis søgemaskineoptimering er så nemt i forhold til at få dårlige resultater op på side 1, gør Google et dårligt stykke arbejde – og det giver brugeren af søgemaskinen en dårlig oplevelse. Den ultimative risiko er her, at brugeren i sidste ende flytter søgemaskine og at Google altså ikke længere har mulighed for at tjene penge på brugeren med annoncer i søgemaskinen. Ingen brugere er lig ingen til at klikke på annoncerne.

Derfor forsøger Google at omvende folk til ikke at lave manipulerende søgemaskineoptimering – dårlige links, dårligt indhold og så videre. Den slags, der kommer til tops i søgemaskinen, men som ikke hjælper brugeren videre.

Spørger man i stedet Google, hvordan man laver søgemaskineoptimering vil svaret ofte være noget i retning af følgende:

“Lav godt indhold og fokuser på brugerne først, så skal vi nok honorere dit resultat før eller senere”.

En sådan tilgang er ikke holdbar for de fleste virksomheder – “før eller siden” er ikke lig med penge i kassen lige nu. Derfor forsøger man at lave søgemaskineoptimering i de grå områder for at opnå resultater her og nu.

Men Google har dog opnået noget med deres talrige Penguin-opdateringer: Du får sværere i dag ved at finde en SEO-mand, på dansk såvel som engelsk, tysk og fransk, der offentligt lovpriser manipulerende søgemaskineoptimering som vejen til de gode resultater og sorte tal på bundlinjen. Fokus har ændret sig til gode for Google og søgeresultaterne.

Og om Google anerkender dette i de fremtidige Penguin-opdateringer vil kun tiden vise.